Preskočiť na obsah

Zásady hygieny a epidemiológie v sociálnych službách so zameraním na infekčné ochorenia

Pandemická situácia v roku 2020 zastihla zariadenia sociálnych služieb nielen na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách  nepripravené. Vedci upozorňujú, že podobné pandémie ešte neskončili, a preto považujeme za potrebné posúdiť dosah pandémie COVID-19 a vysporiadať sa s jej následkami. Prostredníctvom  benchmarkingu sme sa rozhodli porovnať s partnermi z vyspelejšej krajiny a spoločne sme vypracovali SWOT analýzu silných a slabých stránok, príležitostí a ohrození,  vzdelávací program spolu s kompetenčným modelom a návrhmi opatrení  ktoré nás lepšie pripravia na podobné krízové situácie. Do projektu sme sa rozhodli zapojiť všetky relevantné skupiny. A to nielen zamestnancov zariadeniach  sociálnych služieb, ale aj odborníkov, klientov, rodinných príslušníkov a dodávateľov. Počas pandémie sme sa s nemeckým partnerom podelili o nové skúsenosti a  dokumenty, ktoré boli potrebné na riešenie mimoriadnej situácie. Veríme, že krízu by sme spoločne prekonali ľahšie, keby sme včas vytvorili sieťové národné a nadnárodné partnerstvá. Online spolupráca prekonala zatvorené hranice.

Realizáciou projektu sme chceli vytvoriť lepšie podmienky v organizáciách, ktoré pôsobia v sociálnom sektore, aby boli lepšie pripravené na budúce mimoriadne udalosti, či boj proti pandémiám. Naším cieľom bolo rozpoznať zmeny v pandemickom prostredí a aplikovať ich do praxe podľa špecifík danej krajiny.  Ako druhý cieľ sme chceli zozbierať údaje korónovej pandémie z dvoch rozličných krajín,  vyhodnotiť ich pomocou SWOT analýzy a delfskou metódou. Odborníci z oboch krajín mali na základe získaných údajov vypracovať  kompetenčný model, ktorý bude následne použitý ako nový odborný profil pre vzdelávací modul (tréningový program) vhodný pre každú krajinu. Partnerské organizácie nemali pred pandémiou rovnakú infraštruktúru materiálnych, finančných ani ľudských zdrojov. Preto sme sa rozhodli vypracovať spoločný katalóg opatrení.  Všetky tieto výstupy by mali v budúcnosti zabezpečiť skvalitnenie pracovných procesov v zariadeniach sociálnych služieb a  pripraviť bezpečné prostredie pre klientov a príbuzných. Dnešný nedostatok personálu a nepriaznivý demografický vývoj kladie na sociálne systémy nielen finančné, ale aj ľudské a materiálne nároky. Preto je potrebné vymieňať si nové informácie a učiť sa z manažmentu overených postupov.

Vzhľadom k tomu. že počas pandémie sme zistili, ako veľmi je dôležitá interdisciplinárna práca práve v krízovom riadení, vytvorili sme v oboch organizáciách interdisciplinárne tímy. Následne sme stanovili harmonogram bilaterálnych  pracovných ciest, ktoré mali slúžiť k navnímaniu pracovného prostredia a k stretnutiam so zamestnancami, ale aj s klientami.  Tieto pracovné cesty nás utvrdili v tom, že aj keď sme našli niektoré rovnaké podmienky v infraštruktúre, ľahko sme identifikovali rozdiely, napríklad v legislatívnom prostredí, ako aj v používaní odborných konceptov. K ďalším aktivitám sme zaradili:

  • Vypracovanie kontrolného zoznamu pre profesionálnu SWOT analýzu.
  • Realizácia workshopov k SWOT analýzam.
  • Vypracovanie dokumentu: Analýza stavu podľa SWOT-ky.
  • Realizácia workshopov na stanovenie priorít opatrení.
  • Vypracovanie katalógu opatrení v boji proti pandémiám v starostlivosti o seniorov.
  • Vytvorenie kompetenčného modelu pre ošetrovateľský personál (program školení a ďalšieho vzdelávania) v boji proti pandémiám v starostlivosti o seniorov.
  • Vytvorenie modulu ďalšieho vzdelávania: Hygiena a epidemiológia.
  • Školenie 12 zamestnancov a školenie 10 multiplikátorov pre obe partnerské organizácie.

Bezpečnosť je jednou z najsilnejšie pociťovaných ľudských potrieb už od pôvodu ľudstva. Riziko infekcie – ochorenie  COVID 19 prišlo do zariadení sociálnych služieb z vonkajšieho prostredia a prinieslo so sebou veľa neznámych premenných. Nižšie uvedené výstupy pomôžu správne reagovať na ohrozenia aj príležitosti, ktoré bolo možné ovplyvniť. Úlohou SWOT analýzy bolo zdôrazniť tie faktory, ktoré majú a budú mať pre organizácie aj v budúcnosti zásadný význam, umožnia predvídať a ovplyvňovať marketingové aktivity zariadení sociálnych služieb,  rozhodujúcim spôsobom usmernia formuláciu strategických zámerov  v pandemickej situácii tak, aby sme sa na ňu pripravili a zvládli. Pri riadení zmien, podobne ako pri riadení rizík sú nevyhnutné opatrenia, ktoré prostredníctvom delfskej prognostickej metódy, vybraní odborníci skupinovou komunikáciou navrhli  a priorizovali riešenia komplexného pandemického problému. Vzdelávanie zabezpečí podporu.

Dokumenty na stiahnutie